COM DESENVOLUPAR EL PENSAMENT POSITIU

COM DESENVOLUPAR EL PENSAMENT POSITIU

Resultat d'imatges de lliures de pensament positiu

En les ciències de la salut en general s’ha fet un èmfasi a centrar-se amb la patologia, les deficiències i debilitats. La psicologia positiva en canvi, posa el seu focus en les fortaleses, virtuts, emocions positives i benestar. (Vazquez, Hervás 2009)

L’objectiu d’aquest paradigma positiu és explorar les capacitats que té la persona per afrontar els mals moments i d’aquesta manera fomentar el creixement i poder millorar la vida (Alameda 2018).

L’enfocament positiu es desenvolupa prenen algunes formes de regulació emocional de les que ja hem parlat. Resumint: acceptar la realitat tal com és, centrar-nos en el present, ser flexibles cognitivament i veure les situacions amenaçant com a reptes a superar.

Les condicions per desenvolupar el pensament positiu són:

  • És la tendència a preveure que les coses que esdevindran seran bones i, en general, la vida ens serà gratificant. Aquest optimisme és un treball mental que haurem de treballar tota la vida davant de qualsevol situació. Una bona manera d’aconseguir-ho és plantejar-nos alguns objectius que siguin suficientment exigents, de manera que ens tinguem que esforçar, però sense ser tant exigents que sigui molt difícil aconseguir-les. L’optimisme es construeix cada dia i s’aprèn.
  • DOTAR DE SIGNIFICAT LES EXPERIÈNCIES VITALS. Les experiències que vivim ens han d’aportar aprenentatges valuosos. I això farà que afrontem de manera més positiva experiències futures. Un exercici pràctic i breu per trobar significat a les situacions vitals és pensar en una situació concreta i escriure en un full totes les coses que hem après de la vida i de nosaltres mateixos gràcies a aquesta experiència. Es pot aprendre molt gràcies a aquest breu exercici.
  • L’ESPERANÇA. Aquesta emoció té un gran potencial motivador que hem de tenir en compte quan volem aconseguir qualsevol objectiu a la vida. L’esperança ens anticipa solucions als nostres problemes, afrontament actiu i positiu en el dia a dia. També ens ajuda a mantenir l’afecte cap a nosaltres mateixos quan no aconseguim l’objectiu que ens havíem marcat i ser més compassius amb nosaltres mateixos. La podem desenvolupar en qualsevol moment, només hem d’imaginar que les coses aniran bé i que sabrem adaptar-nos a les circumstàncies canviants de la vida.
  • L’AUTENTICITAT DE SER NOSALTRES MATEIXOS. Ser genuí és una de les millors formes per ser feliços. Expressem seguretat  en qui som. L’exercici pràctic és el de cada dia ni que sigui en un espai petit de temps, mostrar-nos tal i com som. Cada vegada serà més fàcil ser autèntics.
  • SER AGRAÏTS. No ens han ensenyat gaire a ser agraïts amb les petites coses que tenim a la vida però que són un veritable regal. Una manera molt senzilla de ser agraïts es dedicar dos o tres minuts cada dia a agrair tot allò que tenim i som. Si desenvolupem aquest hàbit notarem ràpidament que els nostres estats anímics seran més positius.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *